آموزش پژوهشمحور به روشهایی اطلاق میشود که به دانش چویان اجازه میدهد کنجکاو باشند و سؤال بپرسند، فرضیهها و تبیینهای خود را توسعه دهند، تحقیق کنند، مشاهده کنند و شواهد و مدارک را جمعآوری کنند و در نهایت یافتههای خود را تدوین و بیان نمایند. با توجه به اهمیت بهکارگیری آموزش پژوهشمحور در فرایند یاددهی- یادگیری، سمینار حاضر با هدف بررسی نقش آموزش پژوهشمحور در افزایش فرصتهای شغلی و توسعه اقتصادی و جامعه انجام شده است
این سمینار به لحاظ هدف جزء همایش های کاربردی محسوب می شود . نتایج این سمینار حاکی از آن است که آموزش پژوهشمحور، الگویی جامع و شامل الگوی حل مسأله، تفکر انتقادی و الگوی استقرایی است که دانش جویان میتوانند از هر یک از این الگوها یا ترکیبی از آنها به تناسب شرایط و موقعیت استفاده نمایند. به عبارت دیگر، یادگیری پژوهشمحور دانشجویان را به پژوهشگران و یادگیرندگانی مادامالعمر تبدیل میکند که میتوانند با هم کار کنند و استمرار همکاری و همفکری میان دانشجویان در دانشگاه و بهدنبال آن در آینده زمینهساز توسعه فرصتهای شغلی و کارآفرینی و در نتیجه توسعه اقتصادی و پیشرفت جامعه خواهد شد.